Saturday, January 26, 2013

hantaran dan mas kahwin.


i found an article pasal perempuan dan hantaran. menarik jugak. topik ni sensitif among eldest and sesetengah perempuan. aku? aku pun rasa sensitip jugak bahahaha.

pemahaman aku pasal duit hantaran ni mudah aje. lebih kepada konsep membantu untuk buat walimatulurus je. nak menghebahkan yang kita ni dah kahwin. banyak ke sikit ke jumlahnya, sendiri decide lah. bincang elok-elok. janganlah menekan satu sama lain sebab pasal duit ni, orang sanggup berbunuhan inikan pulak nak putuskan hubungan sesama manusia. 

berbalik kepada konsep yang aku faham tu. since itu adalah sebagai wang ihsan untuk kita buat kenduri, maka kita kenalah ukur baju badan sendiri. kalau pasangan kita mampu bagi banyak tu je, tak sebanyak artis-artis dapat; bersyukurlah wahai perempuan. dalam islam, seingat aku tak ada kita diajar pasal duit hantaran yang tinggi sampai boleh rabak tersiat dompet kulit ni hahaha. buatlah majlis yang berpatutan dengan duit yang kita ada. simple takpe, janji berkat. ecewah kau pandainya aku cakap hahaha.

yang penting maharnya. ecewah bahasa arab tu. bahasa mudah, duit mas kahwin la. sebab itu hadiah sang suami pada si isteri. aku lagi teruja kalau tetiba my other half kata, "luf, i nak bagi you mas kahwin tiga juta." sebab itu hadiah buat aku. penghargaan suami buat isteri. "wow, tiga juta, luf? makcik kayo!" jawab aku. but that's not gonna happen la hahaha. tiga juta tengkorak kauuu hahaha.

paham tak? paham tak point aku? aku memang redha; berapa pun my other half bagi aku terima dengan hati yang ikhlas. serius ni. sebab pada aku janji aku kahwin hahaha. so biarlah dia memberi ikut kemampuan dia. aku kenal my other half in and out, aku tahu dia lagi bijak berfikir daripada aku yang kadang emosi melampau ni hahahaahahah. duhh kalau tak bijak idokle aku nak berlakikan dia, ye dak? hihihi. all this while pun, dia sentiasa menjaga kebajikan aku. so why should i doubt him this time? 

benda-benda melibatkan kewangan ni pada aku, elok berbincang dari hati ke hati tanpa ada pihak lain masuk campur. kalau rasa tak cukup juga, apa lagi salinglah bantu membantu kan. jangan harap orang lelaki je, kita pun kena menyumbang jugak. after all, ini kan majlis kita berdua. amboi kelass bahasa aku macam artikel majalah hahaha.

jangan sedih-sedih ye kawan-kawan. perempuan yang baik adalah yang tidak membebankan suami. kita anggaplah ini pengorbanan kita yang suci murni buat suami. semoga kebaikan kita buat baik dengan ikhlas untuk suami ni dapat bantu kita di akhirat kelak. 

pikir-pikirkan dan selamat beramal!

sekian, 
ustajah kelam-kabut hahaha.

p/s: kemain meremang bila guna perkataan 'suami'. adoi mai dah gatai aku ni! haha.

No comments:

Post a Comment